Posted in My Addin

Ujian Allah SWT Sentiasa Berterusan

Assalamualaikum,

Tahukah anda bahawa dunia ini adalah tempat ujian kita? Hidup kita adalah satu ujian. Perkara yang baik terjadi pada kita adalah untuk menguji adakah kita bersyukur dengan nikmat-Nya. Manakala perkara yang buruk berlaku pada kita adalah untuk menguji sejauh mana kita taat dan bersabar dengan dugaan-Nya. Ujian dalam kehidupan kita di dunia merangkumi 5 perkara sebelum 5 perkara.

Ujian Sentiasa Berterusan
Image Googled: Ujian Sentiasa Berterusan

5 perkara sebelum 5 perkara:

1. Sihat sebelum sakit

  • Semasa sihat, adakah kita gunakan kesihatan kita sebaik-baiknya untuk beribadat dan beramal dalam jalan Islam.
  • Semasa sakit, adakah kita redha dan mengharapkan penyembuhan dari Allah SWT.

2. Muda sebelum tua

  • Semasa muda, adakah kita gunakan sebaik-baik waktu dan kesihatan yang diberikan untuk beramal.
  • Semasa tua, adakah sudah cukup amalan kita untuk menghadap kepada Allah SWT.

3. Kaya sebelum miskin

  • Semasa kaya, adakah kita bersyukur dengan nikmat yang diberikan kepada kita dan adakah nikmat itu kita belanjakan pada jalan Allah SWT (seperti sedekah).
  • Semasa miskin, adakah kita mampu bersabar dan masih bersyukur dengan ketentuan Allah SWT dan adakah kita berusaha untuk keluar dari kemiskinan.

4. Lapang sebelum sempit

  • Semasa lapang, adakah kita menggunakan masa kita dengan perkara bermanfaat (seperti beribadat dan lakukan aktiviti berfaedah) atau kita hanya mensia-siakan masa yang diberikan kepada kita sahaja.
  • Semasa sempit, adakah kita menyesal waktu lapang kita tidak digunakan sebaik-baiknya atau adakah kita memarahi waktu sempit yang kita ada tanpa mengetahui masa sempit itu juga untuk menguji kita juga.

5. Hidup sebelum mati

  • Semasa hidup, adakah kita menggunakan waktu kita sebaik-baiknya. Adakah kita ketahui tujuan hidup kita di dunia yang diciptakan oleh Allah SWT ini.
  • Apabila nyawa sudah tercerai dari jasad, hanya amalan yang mengikuti kita ke sana. Jadi adakah cukup amalan kita selama ini? Bersediakah kita menghadapi mati pada bila-bila masa sahaja?

Di dunia inilah tempat kita berpenat dan di akhirat nanti adalah tempat untuk kita berehat. Jika lulus ujian kita, kita dapat berehat di syurga. Syurga! Sesiapa yang menolak Allah SWT, menolak ajaran Rasulullah SAW, maka dia juga menolak untuk memasuki syurga. Jadi, bersabarlah dengan setiap ujian yang diberikan dari kecil hingga hujung nyawa kita kerana ujian Allah SWT tetap berterusan. Sekian, wallahu a’lam.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s